Gezondheid

DEZE GROENTEN EN FRUIT ZIJN HET BESTE VOOR GEWICHTSVERLIES

{142e94494c579972cb60bbb455674cecf88ed0f5f96e2fd41d49a2811f3a3a32}title

DEZE GROENTEN EN FRUIT ZIJN HET BESTE VOOR GEWICHTSVERLIES

Niet alle groenten en fruit zijn hetzelfde. Ze komen in een breed scala van vormen, kleuren en smaken: rood, groen, blad, sappig, zoet, bitter, rare die je niet kunt identificeren. Maar een nieuwe studie suggereert dat verschillende producten ook dramatisch verschillende effecten kunnen hebben op gewichtsverlies.

In de  studie , uitgevoerd door onderzoekers van Harvard, werd met tussenpozen van vier jaar over 24 jaar naar dieetinformatie gekeken voor 117.918 mensen, te beginnen in de jaren 30 en 40 van de deelnemers. Hoewel het verhogen van de dagelijkse porties fruit en groenten leidde tot gewichtsverlies over de hele linie, correleerden sommige specifieke voedingsmiddelen beter met gewichtsverlies dan andere.

Hoewel toegenomen fruitconsumptie bijvoorbeeld leidde tot een gemiddeld gewichtsverlies van 0,53 pond per extra portie per dag gedurende een periode van vier jaar, leidde het eten van meer bessen specifiek tot meer dan een pond gewichtsverlies. Appels en peren hadden een soortgelijk effect, waardoor gewichtsdalingen van 1,24 pond per extra portie per dag werden veroorzaakt.

Als het om groenten ging, waren tofu / soja en bloemkool twee van de grootste sterren. Hoewel het verhogen van de groenten in het algemeen leidde tot ongeveer een kwart-pond gewichtsverlies per dagelijkse portie, veroorzaakte bulking up op tofu / soja dat de gemiddelde persoon bijna 2,5 pond liet vallen, en bloemkool leidde tot 1,37 pond gewichtsverlies. Ondertussen deden andere groenten meer kwaad dan goed. “Verhoogde inname van zetmeelrijke groenten, waaronder maïs, erwten en aardappelen, was geassocieerd met gewichtstoename,” aldus de studie.

“Er zijn veel soorten groenten en fruit die misschien betere keuzes zijn – appels, peren, bessen en niet-stamperige groenten,”